Παρασκευή 15 Ιουλίου 2022

«ΜΙΚΡΟΙ ΜΕΤΕΩΡΟΛΟΓΟΙ!»

 Εργαστήρια Δεξιοτήτων για το σχολικό έτος 2021-22

Θεματικός Κύκλος:

ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ-ΚΑΙΝΟΤΟΜΩ

ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΣΚΕΨΗ ΚΑΙ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ

 

Επιμέρους Θεματικές Ενότητες/Υπό ενότητες:

STEM/ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΡΟΜΠΟΤΙΚΗ


«ΜΙΚΡΟΙ ΜΕΤΕΩΡΟΛΟΓΟΙ!»

Ένα πρόγραμμα για την σύνδεση των καιρικών φαινομένων με τις επιδράσεις τους στις κοινωνίες και το περιβάλλον

Στόχος του σχεδίου δράσης είναι οι μαθητές να έρχονται αντιμέτωποι με προβλήματα που απαιτούν επίλυση, να διερευνούν τις παραμέτρους που πρέπει να λάβει υπόψη της μια ομάδα ερευνητών, για την επίλυση του προβλήματος, να χρησιμοποιούν δημιουργικά τις ψηφιακές τεχνολογίες, να σχεδιάζουν και να κατασκευάζουν τα δικά τους επιστημονικά όργανα με απλά υλικά αλλά και ψηφιακά μέσα, να γνωρίζουν τις μεταβλητές που συνθέτουν την καταγραφή αλλά και την πρόβλεψη των καιρικών συνθηκών, τις έννοιες της διατήρησης και τη μεταβολής, ενώ  θα προβληματίζονται για θέματα που μπορούν να προκύψουν λόγω της κλιματικής αλλαγής


 1ο Εργαστήριο Δεξιοτήτων  «Τι καιρό έχουμε σήμερα;»

1η δραστηριότητα: Οι μαθητές χρησιμοποιούν ψηφιακές φωτογραφικές μηχανές και βγάζουν φωτογραφίες του ουρανού και του περιβάλλοντος χώρου ημέρες με διαφορετικές καιρικές συνθήκες (καλοκαιρία, συννεφιά, βροχή, χιονόπτωση…). Συμπληρωματικά αναζητούν αντίστοιχες φωτογραφίες στο διαδίκτυο

«ΥΓΙΗ ΠΑΙΔΙΑ – ΥΓΙΗΣ ΠΛΑΝΗΤΗΣ!» Ένα πρόγραμμα για την υιοθέτηση σωστών διατροφικών συνηθειών

 Εργαστήρια Δεξιοτήτων για το σχολικό έτος 2021-22

Θεματικός Κύκλος:

Φροντίζω το περιβάλλον

 

Επιμέρους Θεματικές Ενότητες/Υπό ενότητες:

Οικολογία: παγκόσμια τοπική φυσική κληρονομιά

«ΥΓΙΗ ΠΑΙΔΙΑ – ΥΓΙΗΣ ΠΛΑΝΗΤΗΣ!» Ένα πρόγραμμα για την υιοθέτηση σωστών διατροφικών συνηθειών

 Βασικός σκοπός του θεματικού κύκλου θα είναι να συμβάλει στην υιοθέτηση από τα παιδιά διατροφικών συνηθειών που κάνουν καλό στην υγεία τους και στο περιβάλλον. Στόχος είναι να υιοθετήσουν ένα διατροφικό πρότυπο που θα τα βοηθήσει να αναπτυχθούν σωστά και ταυτόχρονα να γίνουν συνειδητοποιημένοι αυριανοί πολίτες

 1ο Εργαστήριο Δεξιοτήτων «Μια μερίδα πλανήτη παρακαλώ»

1η δραστηριότητα: Συζητάμε με τα νήπια για την αξία της τροφής ως ενέργειας-καυσίμου στον οργανισμό μας. Τους εξηγούμε πως είναι απαραίτητο να τρώμε σωστά για να έχουμε καύσιμα να λειτουργήσουμε. Καλούμε τα παιδιά να κινηθούν στον χώρο με συνοδεία κρουστού. Εναλλάσσουμε αργούς και γρήγορους ρυθμούς με παραγγέλματα που παραπέμπουν στην ενέργεια που μας δίνει το φαγητό. Π.χ. «περπατάμε αργά, είμαστε νηστικοί», «περπατάμε γρήγορα, έχουμε φάει καλό πρωινό». Εναλλάσσουμε μιμήσεις, π.χ. «τρώμε, σκουπίζουμε το στόμα μας, βαρυστομαχιάζουμε» κ.ο.κ.

 2η δραστηριότητα: Οι μαθητές ζωγραφίζουν σε ένα χαρτί το αγαπημένο τους φαγητό και το κρεμάνε στα ρούχα τους με ένα μανταλάκι. Στέκονται ακίνητοι σε τυχαία διάταξη. Ξεκινά το τραγούδι «Το ρομαντικό γεύμα». Όταν η μουσική ξεκινά, οι μαθητές κινούνται στον χώρο. Όταν σταματά, ακινητοποιούνται και σηκώνουν τη ζωγραφιά τους ψηλά. Δείχνουμε τυχαία έναν μαθητή και λέει δυνατά το φαγητό που ζωγράφισε. Επαναλαμβάνουμε ώσπου να πουν όλοι. Συζητάμε στον κύκλο. Προσπαθούμε να θυμηθούμε το αγαπημένο φαγητό όλων των συμμαθητών μας

 3η δραστηριότητα: Καλούμε τα παιδιά να φανταστούν ότι τα προσκάλεσαν στο παλάτι του «Βρέχει το Αγαπημένο μου Φαγητό!» Κλείνουν τα μάτια και το στόμα. Αφηγούμαστε την ιστορία και τη δραματοποιούμε όλοι μαζί. Πώς πέρασαν τα παιδιά σ’ αυτό το παλάτι; Τι ζήτησαν για το κάθε τους γεύμα; Ας τα θυμηθούμε. Μοιράζουμε από τρια χάρτινα πιάτα σε κάθε μαθητή και μαρκαδόρους και ζητάμε να ζωγραφίσουν το πρωινό το μεσημεριανό και το βραδινό που ζήτησαν στο μαγικό παλάτι.  Κολλάμε τα τρία μικρά χάρτινα πιάτα σε ένα Α4 και τα αναρτάμε στον τοίχο.Ποιο είναι το πιο δημοφιλές πρωινό, μεσημεριανό και βραδινό; Ανακαλούμε το παλάτι του «Βρέχει το Αγαπημένο μου Φαγητό!» Ευτυχώς που δεν υπάρχει. Τι θα συνέβαινε αν υπήρχε και ζούσαμε εκεί; Τι θα συνέβαινε αν τα είχαμε όλα έτοιμα και σε αφθονία; Μήπως γι’ αυτό ο βασιλιάς είχε μείνει φτωχός; Εξηγούμε στους μαθητές ότι θα κάνουμε ένα ταξίδι στη Χώρα της Διατροφής.

“Το παπάκι πάει” Το χαμογελο του παιδιού

 Εργαστήρια δεξιοτήτων για το σχολικό έτος 2021-22

Θεματικός Κύκλος:

ΖΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ-ΕΥ ΖΗΝ

Επιμέρους Θεματικές Ενότητες/Υπό ενότητες:

ΑΥΤΟΜΕΡΙΜΝΑ ΚΑΙ ΠΡΟΛΗΨΗ-ΨΥΧΙΚΗ ΥΓΕΙΑ

“Το  παπάκι πάει”  Το χαμογελο του παιδιού

Το πρόγραμμα "Το παπάκι πάει..." στο πλαίσιο της πολύπλευρης προσπάθειας του Οργανισμού Το χαμόγελο του Παιδιού για την πρόληψη και την ενημέρωση αναφορικά με εξαφανίσεις παιδιών είναι ένα πρόγραμμα αγωγής υγείας με στόχο την ενίσχυση των γνώσεων και δεξιοτήτων των παιδιών σε περίπτωση που βρεθούν σε συνθήκες εξαφάνισης μη προσδιοριζόμενης αλλιώς, δηλαδή σε συνθήκες που χάνουν τον προσανατολισμό τους ή για κάποιον λόγο δεν βρίσκονται κοντά στο άτομο που νομίμως ασκεί την επιμέλειά τους. Τα παιδιά εκπαιδεύονται να έχουν αυξημένη επίγνωση των κινδύνων και να είναι σε ετοιμότητα αναπτύσσοντας την ικανότητα της αυτοπροστασίας και της αυτομέριμνας.
Επιπροσθέτως καλλιεργείται η κριτική σκέψη και η κοινωνική αντίληψξ των μαθητών μέσω της συμμετοχής τους στην αφήγηση παραμυθιού και κουκλοθεάτρου ενισχύοντας με αυτόν τον τρόπο την ομαδοσυνεργατικότητα τη δημιουργικότητα και τη φαντασία τους

1ο Εργαστήριο Δεξιοτήτων  Συζητάμε για την έννοια της εξαφάνισης και φτιάχνουμε το βοηθό μας  

1η δραστηριότητα: Γινεται μια εισαγωγή των μαθητών στο πρόγραμμα σε γνωστικό και συναισθηματικό επίπεδο, καθώς το θέμα της εξαφάνισης μπορεί να προκαλέσει άγχος και φόβο. Αναφέρουμε λοιπόν μια ιστορία για ένα μικρό  γατάκι που βρήκαμε μόνο του χωρίς την οικογένειά του. Ρωτάμε τα νήπια τι μπορεί να έχει συμβεί και τι μπορούμε να κάνουμε για να το βοηθήσουμε. Στη συνέχεια ρωτάμε αν έχει συμβεί κάτι παρόμοιο στα ίδια ή σε κάποιον γνωστό τους.

2η δραστηριότητα:Εξηγούμε στα παιδιά πως θα ξεκινήσουν μια δραστηριότητα, ένα παιχνίδι με στόχο να βοηθήσουν ένα παιδί αλλά και ένα παπάκι να βρουν τον δρόμο για το σπίτι τους. Προκειμένου να το καταφέρουν αυτό  το κάθε παιδί θα χρειαστεί μια κούκλα βοηθό, την οποία θα φτιάξουμε στην συγκεκριμένη συνάντηση.

 Χρησιμοποιώντας μια ποικιλία υλικών το κάθε παιδί φτιάχνει τη δική του κούκλα βοηθό

«Η οικογένεια δεν είναι αριθμητική, είναι απλώς μοναδική!»

 Εργαστήρια Δεξιοτήτων για το σχολικό έτος 2021-22

Θεματικός Κύκλος:

ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΩ-ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗ ΚΑΙ ΕΥΘΥΝΗ

 

Επιμέρους Θεματικές Ενότητες/Υπό ενότητες:

ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΚΑΙ ΣΥΜΠΕΡΙΛΗΨΗ


«Η οικογένεια δεν είναι αριθμητική, είναι απλώς μοναδική!»

Βασικός σκοπός του κύκλου των 7 εργαστηρίων του συγκεκριμένου προγράμματος, θα είναι να συμβάλει στη διαχείριση της οικογενειακής διαφορετικότητας των μαθητών.  Κάθε εκπαιδευτική παρέμβαση, σε σχέση με την οικογενειακή πολυμορφία, θα στοχεύει στην κατανόηση της διαφορετικότητας του οικογενειακού πλαισίου στο οποίο ανήκει ο μαθητής, στον αποστιγματισμό των διαφορετικών οικογενειακών καταστάσεων και στην ενίσχυση της ουδετερότητας ως προς την αντιμετώπιση των μετασχηματισμών της δομής της οικογένειας

 1ο Εργαστήριο Δεξιοτήτων  «Η μονα-δική μου οικογένεια». 

ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ ΠΡΙΝ ΤΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ: Ζητήσαμε από τους μαθητές μας να ζωγραφίσουν την οικογένειά τους σε μία κόλλα Α4. Οι μαθητές έκαναν τη ζωγραφιά τους στο σπίτι και την έφεραν στην τάξη την πρώτη ημέρα του προγράμματος.

1η δραστηριότητα: Έχουμε αναρτήσει σε διάφορα σημεία της τάξης καρτελάκια με αριθμούς που αφορούν στο πλήθος των μελών μιας οικογένειας (πχ. καρτελάκια με αριθμούς από το 2 έως το 10). Κάθε μαθητής με τη ζωγραφιά της οικογένειάς του στα χέρια, ανάλογα με το πλήθος των μελών που εικονίζονται σε αυτήν, κατευθύνεται στον χώρο με το αντίστοιχο καρτελάκι.  Οι μαθητές αυτόματα δημιουργούν μικρότερες ή μεγαλύτερες ομάδες, ανάλογα με το πλήθος των μελών της οικογένειάς τους. Τους ζητάμε να παρουσιάσουν την οικογένειά τους στην ομάδα τους με τη βοήθεια της ζωγραφιάς τους. Στο τέλος της δραστηριότητας, οι μαθητές αναρτούν τις ζωγραφιές τους σε συγκεκριμένο χώρο κάτω από το σχετικό καρτελάκι.

2η δραστηριότητα: Στην ολομέλεια της τάξης, οι μαθητές καλούνται να σχολιάσουν τις ομοιότητες και τις διαφορές που παρατηρούν στις οικογένειες των συμμαθητών τους, όπως αυτές εικονίζονται στις ζωγραφιές τους.

 3η δραστηριότητα: Καλούμε τους μαθητές σε μια δραστηριότητα καταιγισμού ιδεών (brainstorming) με θέμα «Τι είναι Οικογένεια» με στόχο την ανίχνευση και καταγραφή των πρότερων ιδεών και αντιλήψεων τους Ακολουθεί συζήτηση με αφορμή τις ιδέες των μαθητών και γίνεται μία προσπάθεια πρώτης οργάνωσής τους σε κατηγορίες (συναισθήματα, αντιλήψεις κ.ά.). 

4η δραστηριότητα: Προβάλλουμε  στην τάξη το διαδραστικό ψηφιακό παραμύθι «Η μονα-δική μου οικογένεια» της Ι. Μανάφη. ΄Ολοι μαζί συζητάμε για τις οικογένειες των ζώων που πρωταγωνιστούν στο παραμύθι.