Εργαστήρια Δεξιοτήτων για το σχολικό έτος 2021-22
Θεματικός Κύκλος:
ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ
ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΩ-ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗ ΚΑΙ ΕΥΘΥΝΗ
Επιμέρους Θεματικές Ενότητες/Υπό ενότητες:
ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ
ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΚΑΙ ΣΥΜΠΕΡΙΛΗΨΗ
«Η
οικογένεια δεν είναι αριθμητική, είναι απλώς μοναδική!»
Βασικός σκοπός του κύκλου των 7 εργαστηρίων του συγκεκριμένου προγράμματος, θα είναι να συμβάλει στη διαχείριση της
οικογενειακής διαφορετικότητας των μαθητών. Κάθε
εκπαιδευτική παρέμβαση, σε σχέση με την οικογενειακή πολυμορφία, θα στοχεύει
στην κατανόηση της διαφορετικότητας του οικογενειακού πλαισίου στο οποίο ανήκει
ο μαθητής, στον αποστιγματισμό των διαφορετικών οικογενειακών καταστάσεων και
στην ενίσχυση της ουδετερότητας ως προς την αντιμετώπιση των μετασχηματισμών
της δομής της οικογένειας
1ο Εργαστήριο Δεξιοτήτων «Η μονα-δική μου οικογένεια».
ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ ΠΡΙΝ ΤΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ: Ζητήσαμε από τους μαθητές μας να ζωγραφίσουν την οικογένειά τους σε μία κόλλα Α4. Οι μαθητές έκαναν τη ζωγραφιά τους στο σπίτι και την έφεραν στην τάξη την πρώτη ημέρα του προγράμματος.
1η δραστηριότητα: Έχουμε αναρτήσει σε διάφορα σημεία της τάξης καρτελάκια με αριθμούς που αφορούν στο πλήθος των μελών μιας οικογένειας (πχ. καρτελάκια με αριθμούς από το 2 έως το 10). Κάθε μαθητής με τη ζωγραφιά της οικογένειάς του στα χέρια, ανάλογα με το πλήθος των μελών που εικονίζονται σε αυτήν, κατευθύνεται στον χώρο με το αντίστοιχο καρτελάκι. Οι μαθητές αυτόματα δημιουργούν μικρότερες ή μεγαλύτερες ομάδες, ανάλογα με το πλήθος των μελών της οικογένειάς τους. Τους ζητάμε να παρουσιάσουν την οικογένειά τους στην ομάδα τους με τη βοήθεια της ζωγραφιάς τους. Στο τέλος της δραστηριότητας, οι μαθητές αναρτούν τις ζωγραφιές τους σε συγκεκριμένο χώρο κάτω από το σχετικό καρτελάκι.
2η δραστηριότητα: Στην ολομέλεια της τάξης, οι μαθητές καλούνται να σχολιάσουν τις ομοιότητες και τις διαφορές που παρατηρούν στις οικογένειες των συμμαθητών τους, όπως αυτές εικονίζονται στις ζωγραφιές τους.
3η δραστηριότητα: Καλούμε τους μαθητές σε μια δραστηριότητα καταιγισμού ιδεών (brainstorming) με θέμα «Τι είναι Οικογένεια» με στόχο την ανίχνευση και καταγραφή των πρότερων ιδεών και αντιλήψεων τους Ακολουθεί συζήτηση με αφορμή τις ιδέες των μαθητών και γίνεται μία προσπάθεια πρώτης οργάνωσής τους σε κατηγορίες (συναισθήματα, αντιλήψεις κ.ά.).
4η δραστηριότητα: Προβάλλουμε στην τάξη το διαδραστικό ψηφιακό παραμύθι «Η μονα-δική μου οικογένεια» της Ι. Μανάφη. ΄Ολοι μαζί συζητάμε για τις οικογένειες των ζώων που πρωταγωνιστούν στο παραμύθι.
2ο Εργαστήριο Δεξιοτήτων «Πες μας, Πιγκουίνε!» Συζητάμε για την πυρηνική οικογένεια
1η
δραστηριότητα: Με αφορμή το παραμύθι
που διαβάστηκε στο 1ο Εργαστήριο, υποδεχόμαστε τους μαθητές με το εύρημα ότι
ένας από τους ήρωες του παραμυθιού, ο πιγκουίνος, τους στέλνει χαιρετισμούς με
μια αναμνηστική κάρτα για την Παγκόσμια Ημέρα Γονέων, στην οποία είναι
«τιμώμενα πρόσωπα» ο ίδιος και η οικογένειά του!
Προκειμένου να κατανοήσουν οι μαθητές γιατί η οικογένεια του πιγκουίνου είναι οι πρωταγωνιστές αυτής της Ημέρας, τους παρουσιάζουμε ένα αποσπάσμα από το βίντεο με τίτλο «Πιγκουίνοι» από τη συλλογή εκπαιδευτικών ντοκιμαντέρ της Disney «Ο μαγικός κόσμος των ζώων», 2009. Ακολουθεί συζήτηση στην ολομέλεια για τη δομή της οικογένειας του πιγκουίνου και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της. Η συζήτηση οδηγεί στον ορισμό της πυρηνικής οικογένειας.
2η
δραστηριότητα: Διαβάζουμε το ποίημα “Η γελαστή οικογένεια”
συζητάμε για την οικογένεια του ποιήματος, τα συναισθήματα που βιώνουν και
κάνουμε συσχετισμό με τα συναισθήματα που βιώνουμε εμείς στη δική μας
οικογένεια. Εκφράζουμε την ερώτηση: στην οικογένειά μας νιώθουμε πάντα
χαρούμενοι; υπάρχουν στιγμές που νιώθουμε άλλα συναισθήματα και πότε. Είναι
πάντα γελαστή η δική μας οικογένεια;
Ακούμε το τραγούδι η γελαστή οικογένεια https://www.youtube.com/watch?v=q-tPC66n8EI&t=2s και σε φύλλο εργασίας τα παιδιά αποτυπώνουν όσα ακούνε.
3η δραστηριότητα: Γίνεται συζήτηση στην ολομέλεια των μαθητών για τις δυσκολίες που μπορεί να συναντήσει μια πυρηνική οικογένεια στη λειτουργία της, αλλά και για τις όμορφες στιγμές που μπορούν να έχουν τα μέλη της. Στη συνέχεια οι μαθητές χωρίζονται σε τετραμελείς ομάδες προσομοιώνοντας σε κάθε ομάδα μία πυρηνική οικογένεια με δύο γονείς και δύο παιδιά. Οι ρόλοι μοιράζονται στην ομάδα με τη συνεργασία και τη συμφωνία όλων των μελών της. Μοιράζουμε σε κάθε «τετραμελή οικογένεια» μια κάρτα με μία προβληματική κατάσταση που απαιτεί λύση. Τα μέλη της «οικογένειας» κάνουν «οικογενειακό συμβούλιο» για να βρουν εναλλακτικές λύσεις στο πρόβλημά τους. Παράλληλα συμπληρώνουν ένα φύλλο εργασίας καταγράφοντας τις λύσεις που έχουν σκεφτεί.
4η δραστηριότητα: Γνωρίζουμε την πυρηνική οικογένεια μέσα απο ένα διάσημο πίνακα ζωγραφικής “Πατέρας, μητέρα, αδερφός, αδερφή” του Willem de Kooning. Συζητάμε για τις μορφές και ποιο πρόσωπο αντιπροσωπεύουν, ζωντανεύουμε τον πίνακα μαζί με τα παιδιά, προσπαθούμε να τοποθετήσουμε τις μορφές στη σωστή θέση http://taxidiatexnis.blogspot.com/2017/04/de-kooning-willem-de-kooning.html
5η
δραστηριότητα: Φτιάχνουμε το δικό μας
πίνακα του διάσημου ζωγράφου δίνοντας τη δική μας μορφή σε κάθε μέλος της
πυρηνικής οικογένειας
3ο Εργαστήριο Δεξιοτήτων «Πες μας, λύκε!» - Συζητάμε για την εκτεταμένη οικογένεια
1η δραστηριότητα: Aνακοινώνoυμε στους μαθητές ότι ο λύκος τους στέλνει χαιρετισμούς με μία αναμνηστική κάρτα για την Παγκόσμια Ημέρα Ηλικιωμένων, στην οποία είναι «τιμώμενα πρόσωπα» οι γιαγιάδες του και οι παππούδες του. Προκειμένου να κατανοήσουν οι μαθητές γιατί η οικογένεια του λύκου είναι οι πρωταγωνιστές αυτής της Ημέρας, παρουσιάζουμε ένα αποσπάσμα από το βίντεο με τίτλο «Λύκοι» από τη συλλογή εκπαιδευτικών ντοκιμαντέρ της Disney «Ο μαγικός κόσμος των ζώων», 2009. Συζητάμε στην ολομέλεια για τη δομή της οικογένειας του λύκου και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της. Η συζήτηση οδηγεί στον ορισμό της εκτεταμένης οικογένειας.
2η
δραστηριότητα: Γίνεται συζήτηση στην ολομέλεια των μαθητών για τις δυσκολίες που
μπορεί να συναντήσει μια εκτεταμένη οικογένεια στη λειτουργία της, αλλά και για
τις όμορφες στιγμές που μπορούν να έχουν τα μέλη της. Οι μαθητές χωρίζονται σε ομάδες προσομοιώνοντας σε κάθε ομάδα μία
εκτεταμένη οικογένεια με γονείς, παιδιά και παππούδες σε όποια αναλογία
επιθυμούν.
Ο εκπαιδευτικός μοιράζει σε κάθε «οικογένεια» μια κάρτα με μία προβληματική κατάσταση που απαιτεί λύση. Τα μέλη της «οικογένειας» κάνουν «οικογενειακό συμβούλιο» για να βρουν εναλλακτικές λύσεις στο πρόβλημά τους. Στη ολομέλεια παρουσιάζουμε τις λύσεις που βρήκαμε και συζητάμε όλοι μαζί
4η δραστηριότητα: Επεξεργαζόμαστε τις έννοιες πριν και μετά. Βάζουμε εικόνες ανάπτυξης ενός παιδιού στη σειρά απο τη βρεφική ηλικία μέχρι τα γηρατειά
5η δραστηριότητα: Παρουσιάζουμε στα παιδιά μια εικόνα και ζητάμε να σκεφτούν σε ομάδες τι έγινε πριν και τι θα ακολουθήσει μετά. Το ζωγραφίζουν σε φύλλο εργασίας.
6η
δραστηριότητα: Φτιάχνουμε σε κολλάζ μια εκτεταμένη οικογένεια χρησιμοποιώντας
εικόνες απο περιοδικά
4ο Εργαστήριο Δεξιοτήτων «Πες μας, καγκουρό!» - Συζητάμε για τη μονογονεϊκή οικογένεια
2η δραστηριότητα: Παρακολουθούμε ένα πολύ γνωστό μας παραμύθι : ο λύκος και τα 7 κατσικάκια.https://www.youtube.com/watch?v=nyJnUd1Oi7Y. Και κουβεντιάζουμε για τις δυσκολίες και τα προβλήματα που μπορεί να έχει η μαμά κατσίκα που μεγαλώνει μόνη της τα μικρά της.
3η δραστηριότητα: Δραματοποιούμε το παραμύθι και κάνουμε μεταφορά στην πραγματική ζωή και τα προβλήματα που μπορούν να παρουσιαστούν. Τα παιδιά προτείνουν λύσεις.
4η δραστηριότητα: Τα παιδιά ζωγραφίζουν σε φύλλο εργασίας τη λύση που προτείνουν
για την ασφάλεια της μαμάς με τα 7 κατσικάκια
5ο Εργαστήριο Δεξιοτήτων«Πες μας, κούκε!» - Συζητάμε για τη θετή οικογένεια
1η δραστηριότητα: Ενημερώνουμε τους μαθητές μας ότι ένας άλλος ήρωας του παραμυθιού, ο κούκος, τους στέλνει χαιρετισμούς με μία αναμνηστική κάρτα για την Παγκόσμια Ημέρα Υιοθεσίας, στην οποία φωτογραφίζονται ο κούκος και η οικογένειά του. Προκειμένου να κατανοήσουν οι μαθητές γιατί η οικογένεια του κούκου είναι οι πρωταγωνιστές αυτής της Ημέρας προβάλλουμε σχετικό βίντεο (απόσπασμα από το βίντεο του BBC Earth με τίτλο “Cuckoo Hijacks Warbler Nest”, που παρουσιάζει τον θηλυκό κούκο να αφήνει το αυγό του σε ξένη φωλιά). Ακολουθεί συζήτηση στην ολομέλεια για τη δομή της οικογένειας του κούκου και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της. Η συζήτηση οδηγεί στον ορισμό της θετής οικογένειας.
2η
δραστηριότητα: Παρακολουθούμε το παραμύθι : ”Η κοκό – μια ιστορία με θέμα την υιοθεσία”
https://www.youtube.com/watch?v=i037xkoA00k
Συζητάμε για τους όρους ορφανό και υιοθετημένο. Καταλήγουμε σε συμπεράσματα για το ποιος υιοθετεί ένα παιδί και για ποιο λόγο
3η δραστηριότητα: Διαβάζουμε την οικογένεια σχημάτων και δημιουργούμε τη δική μας ιστορία-προβληματική κατάσταση.
4η δραστηριότητα: Ζωγραφίζουμε σε ατομικό φύλλο εργασίας την οικογένεια και τις λύσεις που δώσαμε
6ο Εργαστήριο Δεξιοτήτων «Πες μας, χελωνάκι!» - Συζητάμε για τα ορφανά παιδιά
1η δραστηριότητα: Ενημερώνουμε τους μαθητές ότι ένας ακόμα ήρωας του παραμυθιού, το χελωνάκι, τους στέλνει χαιρετισμούς με μία αναμνηστική κάρτα για την Παγκόσμια Ημέρα Ορφανών, στην οποία απεικονίζονται το ίδιο και τα αδέρφια του. Προκειμένου να κατανοήσουν οι μαθητές γιατί τα χελωνάκια είναι οι πρωταγωνιστές αυτής της Ημέρας τους παρουσιάζουμε ένα σχετικό βίντεο με τίτλο «Χελώνες» από τη συλλογή εκπαιδευτικών ντοκιμαντέρ της Disney «Ο μαγικός κόσμος των ζώων». Ακολουθεί συζήτηση στην ολομέλεια για τα χελωνάκια που στερούνται τους γονείς τους από τη γέννησή τους. Η συζήτηση οδηγεί στα ορφανά παιδιά και στα ασυνόδευτα προσφυγόπουλα που ζουν στην πατρίδα μας.
2η δραστηριότητα: Βλέπουμε το animation “umbrella”https://view.genial.ly/6169a38fbf599b0ddc5b0a9c/interactive-image-diadrastikh-afisa-gia-to-binteo-h-omprela που σχετίζεται με το θέμα και κουβεντιάζουμε για τα συναισθήματα των ηρώων, τις προβληματικές καταστάσεις και τις λύσεις που βρίσκονται κάθε φορά
3η
δραστηριότητα: Παίζουμε παιχνίδια
κατανόησης της ιστορίας και καταλήγουμε σε ένα φύλλο εργασίας για το πριν και
το μετά μιας στιγμής μέσα στην ιστορία μας
7ο Εργαστήριο Δεξιοτήτων ««Οι μονα-δικές μας οικογένειες»
1ηδραστηριότητα:Η
οικογένεια στην οδό φιλίας http://reader.ekt.gr/bookReader/show/index.php?lib=EDULLL&item=927&bitstream=927_02#page/97/mode/1up
Παρατηρούμε τα διάφορα διαμερίσματα σε αυτή την πολυκατοικία και ονομάζουμε την κάθε περίπτωση αν είναι οικογένεια και τι τύπος οικογένειας είναι
2η
δραστηριότητα: Τα νήπια συμπληρώνουν ατομικά ένα Φύλλο Αξιολόγησης για τους
διαφορετικούς τύπους οικογένειας που γνώρισαν στα Εργαστήρια.
4η δραστηριότητα: Στο τέλος, οι μαθητές καλούνται να συμπληρώσουν μία Ρουμπρίκα Αυτοαξιολόγησης για τη συνεργασία στην ομάδα, την καλλιέργεια της ενσυναίσθησης και την αποδοχή της διαφορετικότητας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου