Σάββατο 24 Φεβρουαρίου 2024

Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα etwinning

 SMALL SCİENTİSTS, BİG EXPERİMENTS! - KÜÇÜK BİLİM ADAMLARI, BÜYÜK DENEYLER!

Μικροί Επιστήμονες-Μεγάλα Πειράματα

Το δεύτερο ευρωπαϊκό μας πρόγραμμα για το 2023-24 ξεκίνησε.. .. Ώρα να γίνουμε μικροί επιστήμονες και να μάθουμε όσα περισσότερα μπορούμε για τον κόσμο που μας περιβάλλει και την επιστήμη.

Με αυτό το έργο, στόχος μας είναι να υποστηρίξουμε τα παιδιά να κατανοούν πιο εύκολα τα γεγονότα, να επικοινωνούν μεταξύ τους και να αναπτύσσουν δεξιότητες όπως η παρατήρηση, η πρόβλεψη, η επίλυση προβλημάτων και ο συλλογισμός. Επιπλέον να μάθουμε στα σημερινά παιδιά να αποφεύγουν τον εθισμό απομακρύνοντάς τα από τις ελκυστικές πτυχές της τεχνολογίας και  να τους παρέχουμε την ευκαιρία να περνούν παραγωγικό χρόνο μέσα στην οικογένεια, πραγματοποιώντας πειράματα εντός της οικογένειας.  

Η ομάδα του έργου αποτελείται απο 15 εταίρους. Οι συμμετέχοντες χώρες είναι 4 : η  Ελλάδα, η Τουρκία, η Λιθουανία και η Ρουμανία.
 
   Δημιουργήθηκε το βίντεο προώθησης του πρότζεκτ μας


όπως επίσης και το Project Brochure για την προώθηση του το οποίο μοιράστηκε στους γονείς κατα τη διάρκεια της ενημέρωσης για το πρόγραμμα μας




Το Poster  και το Logo του σχολείου μας



Η πρώτη συνάντηση των εταίρων


Στις 6 Φεβρουαρίου μιλήσαμε για την ημέρα ασφαλούς διαδικτύου. Τι πρέπει να προσέχουμε όταν χρησιμοποιούμε το ίντερνετ και τι να αποφεύγουμε και ετοιμάσαμε ένα σύνθημα για safe internet day




Η συνάντηση των μαθητών του προγράμματος




ΤΑ ΠΕΙΡΑΜΑΤΑ ΜΑΣ

Το τσουνάμι

Γεμίζουμε ένα φαρδύ μπολ με νερό και το χρωματίζουμε. Πάνω στο νερό βάζουμε ένα κεράκι ρεσώ αναμμένο - Ρίχνουμε λίγο οινόπνευμα στο βάζο, το ανακινούμε να πάει παντού. - Χωρίς να χάνουμε χρόνο, κλείνουμε το βάζο ανάποδα στο δοχείο καλύπτοντας το κερί - Παρατηρούμε. Τι συνέβη? Όταν γυρίσαμε το βάζο ανάποδα στο δοχείο γεμάτο με νερό, το νερό στο δοχείο γέμισε γρήγορα μέσα στο βάζο. Εν τω μεταξύ, εμφανίστηκε μια εικόνα που μοιάζει με τσουνάμι. Πώς έγινε λοιπόν αυτό; προέκυψε διαφορά πίεσης μεταξύ του εξωτερικού περιβάλλοντος και του αέρα στο βάζο. Αυτό προκάλεσε ένα μερικό κενό στο βάζο. Λόγω της διαφοράς πίεσης, η ισχυρή πίεση ανοιχτού αέρα έσπρωξε γρήγορα το νερό μέσα στο βάζο και το γέμισε. Απελευθερώνοντας το νερό απο το βάζο αυτό φεύγει με ένταση προς όλες τις κατευθύνσεις





Το ουράνιο τόξο
Τοποθετούμε τα ποτήρια δίπλα-δίπλα σε ένα διάφανο δοχείο και ρίχνουμε λίγη μπογιά και τα αραιώνουμε. Ρίχνουμε μαγειρική σόδα στις αραιωμένες μπογιές και ρωτάμε τα παιδιά τι έγινε. Θέλουμε να παρατηρήσουν τι αλλαγές συμβαίνουν όταν προσθέτουν μαγειρική σόδα στο νερό. Φυσικά, δεν υπάρχει καμία αλλαγή. Ρωτάμε τι θα γίνει αν προσθέσουμε ξύδι και ακούσουμε τις απαντήσεις. Για να δούμε το αποτέλεσμα ρίχνουμε ξύδι στα ποτήρια το ένα μετά το άλλο. Το μείγμα στο ποτήρι αφρίζει και ξεχειλίζει στο δοχείο, δημιουργώντας ένα υπέροχο θέαμα.


Η βροχή

Ρίξτε αρκετό νερό στο βάζο, ώστε να υπάρχει ακόμα χώρος για αφρό. Ψεκάστε αφρό ξυρίσματος στο νερό. Ρίχνουμε χρώμα ζαχαροπλαστικής πάνω στον αφρό σε διάφορα σημεία. Ο αφρός ξυρίσματος είναι το σύννεφο και το νερό είναι η ατμόσφαιρα, το χρώμα είναι η βροχή. Η βαφή διεισδύει στον αφρό ξυρίσματος και στάζει μέσα από το νερό. Μοιάζει με σταγόνες βροχής.




Μερα νύχτα
Η κατασκευή που έχει προετοιμαστεί προηγουμένως για το πείραμα εμφανίζεται στα παιδιά (Το μπροστινό κάλυμμα ενός κουτιού ανοίγει, το ένα μισό είναι η ημέρα και το άλλο μισό η νύχτα. Μια τρύπα για τον ήλιο γίνεται στο πλάι, όπου τοποθετείται ο φακός. Μια μικρή γήινη σφαίρα τοποθετείται στη μέση. Λέγεται ότι ο ήλιος φωτίζει και ζεσταίνει τον κόσμο μας, όπως ο φακός. Λέγεται ότι το μέρος της γης που βλέπει το φως του ήλιου είναι τη μέρα, και το μέρος πίσω από αυτό είναι νύχτα. Τους δίνεται η ευκαιρία να παρατηρήσουν. Τι φωτίζει τον κόσμο μας;
Πώς σχηματίζεται η νύχτα και η μέρα;
Τι κάνουμε κατά τη διάρκεια της ημέρας;
Τι κάνουμε το βράδυ;


Τα ποπ κορν που χορεύουν
Σε ένα διάφανο μπολ ρίχνουμε νερό μέχρι τη μέση. Προσθέτουμε 1 κουταλιά της σούπας μαγειρική σόδα και προσθέτουμε το καλαμπόκι. Ρωτάμε τα παιδιά τι βλέπουν και τι υποθέτουν ότι θα γίνει όταν προσθέσουμε και το ξύδι. Το ποπ κόρν μας αρχίζει να ανεβοκατεβαίνει λόγω της αντιδρασης της σόδας με το ξύδι

Το μπαλόνι που δε σπάει

1 ΣΤΑΔΙΟ: Ανάβουμε το κερί, το στερεώνουμε στο πιάτο και φουσκώνουμε το 1ο μπαλόνι και το δένουμε. Ρωτήστε τα παιδιά τι έχει αυτό το μπαλόνι; Τι θα συμβεί αν κρατήσουμε αυτό το μπαλόνι πάνω από τη φωτιά; Τέτοιες ερωτήσεις τίθενται και οι απαντήσεις τους ακούγονται. Στη συνέχεια, φέρνουμε ένα από τα φουσκωμένα μπαλόνια πιο κοντά στο αναμμένο κερί. Όταν το μπαλόνι πλησιάσει στη φωτιά του κεριού, δεν θα το αντέξει και θα εκραγεί.

ΦΑΣΗ 2 :

Φουσκώνουμε το άλλο μπαλόνι γεμίζοντας το πρώτα με λίγο νερό. Τα παιδιά ρωτούνται: "Τι θα συμβεί αν κρατήσουμε το μπαλόνι γεμάτο νερό στη φωτιά;" Αφού ακούσουμε τις απαντήσεις τους, φέρνουμε το γεμάτο νερό μπαλόνι πιο κοντά στο αναμμένο κερί. Μπορείτε να φέρετε το μπαλόνι γεμάτο νερό πιο κοντά ή ακόμα και να αγγίξετε το κερί άφοβα, το μπαλόνι δεν θα σκάσει.



Ο λαβύρινθος της πατάτας

Η πατάτα τοποθετείται σε δοχείο γεμάτο με χώμα με τα βλαστάρια της προς τα επάνω. Στη συνέχεια το δοχείο τοποθετείται σε μια γωνία του κουτιού παπουτσιών.

Ένας λαβύρινθος φτιάχνεται μέσα στο κουτί των παπουτσιών με χαρτόνι και ταινία, όπως φαίνεται στο σχέδιο.

Μια τρύπα διαμέτρου περίπου 3 cm ανοίγεται στη μακριά άκρη του χαρτονιού του παπουτσιού που βρίσκεται πιο μακριά από το δοχείο.

Τοποθετήστε το καπάκι του κουτιού παπουτσιών στο δοχείο και τοποθετήστε το σε ένα ηλιόλουστο μέρος.

                      Αναρωτιέμαι τι θα γίνει

Μετά από λίγες μέρες, οι λευκοί βλαστοί της πατάτας θα περάσουν από τον λαβύρινθο που μοιάζει με φίδι, θα φτάσουν στην τρύπα και θα βγουν από εκεί.



Μπαλόνια που φουσκώνουν μόνα τους 
Γεμίστε το ένα τρίτο του μπουκαλιού με ξύδι.
Ρίξτε 2-3 κουταλάκια του γλυκού μαγειρική σόδα μέσα στη φιάλη μέσα από ένα χωνί.
  Βάλτε το μπαλόνι στο λαιμό του μπουκαλιού και θα αρχίσει να φουσκώνει.
  Γεμάτο με διοξείδιο του άνθρακα, το μπαλόνι δεν θα μπορεί να πετάξει προς τα πάνω.
Για να φτάσετε το μπαλόνι στην οροφή, τρίψτε το με οποιοδήποτε συνθετικό υλικό για να δημιουργήσετε στατικό φορτίο. Στη συνέχεια, βάλτε το κοντά στο ταβάνι.

Μπαλόνι πύραυλος

 Κόβουμε το καλαμάκι στη μέση και περνάμε από μέσα του το σχοινί ή το σπάγκο

2.  Φουσκώνουμε ένα σχετικά μεγάλο μπαλόνι και κολλάμε πάνω του το καλαμάκι με σελοτέιπ, έτσι ώστε το στόμιο του να είναι παράλληλο με το σχοινί. Το κρατάμε φουσκωμένο χωρίς να το δέσουμε, είτε με το χέρι μας είτε με ένα μανταλάκι.

3.    Την άλλη άκρη του σχοινιού ή του σπάγκου μπορεί να την κρατά ένα παιδί ή να το δέσουμε σε κάποιο σημείο ή έπιπλο της αίθουσας ή για ακόμη καλύτερο αποτέλεσμα να το δέσουμε ψηλότερα στην αίθουσα κοντά στο ταβάνι.

4. Τεντώνουμε το σχοινί ή τον σπάγκο και φέρνουμε το φουσκωμένο μπαλόνι στην αρχή της διαδρομής με το στόμιο να κοιτά στην αρχή. Αφήνουμε ελεύθερο το μπαλόνι. Τι παρατηρούμε; Γιατί συμβαίνει αυτό;



Ο θερμοπίδακας
 1. Ρίξτε το νερό στο διάφανο μπολ.
 2. Πάνω από το νερό, προσθέτουμε το λάδι.  Θα παρατηρήσετε ότι τα δύο φαίνονται να αναμειγνύονται αλλά σύντομα θα χωριστούν σε δύο επικαλυπτόμενες στρώσεις.  Περιμένετε μέχρι να διαχωριστεί και μετά προχωρήστε στο επόμενο βήμα.
 3. Ρίξτε περίπου 10 σταγόνες βαφής.  Ρίξαμε περισσότερο γιατί μας άρεσε πολύ να τα βλέπουμε να περνούν μέσα από το λάδι και να σχηματίζουν ένα στρώμα από χρωματιστές χάντρες στην επιφάνεια του νερού, για να διαλυθούν αργότερα.
 4. Προσθέστε το αναβράζον δισκίο.  Θα δείτε ότι θα πάει κατευθείαν στον πάτο του μπολ.  Θα αρχίσει να διαλύεται και να βγάζει φυσαλίδες αέρα.  Αυτές οι φυσαλίδες αέρα θα αρχίσουν να ανεβαίνουν και θα σπρώχνουν το χρωματιστό νερό μέσα από το λάδι σε ένα εντυπωσιακό υποβρύχιο αρτεσιανό σιντριβάνι!
 5. Το πείραμα μπορεί να επαναληφθεί πολύ εύκολα.  Απλά προσθέστε ένα νέο αναβράζον χάπι!



Το ηφαίστειο

 Το μοντέλο του ηφαιστείου τοποθετείται σε σημείο όπου μπορούν να το δουν τα παιδιά και τους δίνεται η ευκαιρία να το εξετάσουν. Αρχικά συζητούνται τα πειραματικά υλικά με τα παιδιά.  Λέγεται ότι στο πείραμα θα χρησιμοποιηθούν ξύδι, νερό, μοντέλο ανθρακικού ηφαιστείου και κόκκινη χρωστική τροφίμων.  Ένα βουνό μπορεί να δημιουργηθεί με άμμο αντί για μοντέλο.

 Αρχικά, χύνεται νερό στο μοντέλο του ηφαιστείου (υπάρχει ένα πλαστικό μπουκάλι μέσα στο μοντέλο), μετά μαγειρική σόδα και τέλος ξύδι.  Η μαγειρική σόδα αναμεμειγμένη με ξύδι εκρήγνυται σαν ηφαίστειο.



Στερεό ή υγρό;
Το άμυλο καλαμποκιού μας και μισό ποτήρι νερό Ας ρίξουμε ένα κουταλάκι του γλυκού χρώμα τροφίμων στο δοχείο μας. Ρίχνουμε σιγά σιγά το νερό και ανακατεύουμε με ένα κουτάλι να πάρουμε ένα μείγμα. Τώρα ας δούμε αν μπορούμε να ανακατέψουμε το μείγμα πολύ εύκολα με ένα κουτάλι.Ας προσπαθήσουμε να βουτήξουμε το κουτάλι στο μείγμα από πάνω. Ρίχνουμε το μείγμα στο κουτάλι. Πάμε να πάρουμε το μείγμα στα χέρια μας και να το στύψουμε.Τέλος, ας απελευθερώσουμε το μείγμα και ας παρατηρήσουμε πώς κυλάει στα δάχτυλά μας.Δεν είναι έκπληξη;Το μείγμα που παίρνουμε με άμυλο καλαμποκιού και νερό είναι σκληρό στερεό όταν ασκούμε δύναμη, αλλά γίνεται ρευστό υγρό όταν το απελευθερώνουμε.


Το πείραμα των μικροβίων
Γεμίζουμε ένα δοχείο με νερό και πασπαλίζουμε πιπέρι. Παρομοιάζουμε το πιπέρι με τα μικρόβια και τους ζητάμε να βρούν τρόπο να τα απομακρύνουν απο το μπολ μας. Στη συνέχεια βάζουν στο δάχτυλό τους υγρό σαπούνι και το βουτάνε μέσα. παρατηρουν τα μικρόβια να διασκορπίζονται


Οξέα και βάσεις
1)Βάζουμε μερικά φύλλα κόκκινου λάχανου σε ένα μπολ και προσθέτουμε τρία ποτήρια νερό, τα παίρνουμε μαζί σε ένα μπολ και ανακατεύουμε.
2) Στραγγίζουμε το μείγμα από ένα σουρωτήρι και χωρίζουμε τον χυμό λάχανου που προκύπτει σε 4 ποτήρια.
3) 1. Ένα κουταλάκι του γλυκού χυμό λεμονιού στο ποτήρι, 2. ένα κουταλάκι του γλυκού ξύδι στο ποτήρι,3. ένα κουταλάκι του γλυκού μπέικιν πάουντερ στο ποτήρι,4. Προσθέστε ένα κουταλάκι του γλυκού απορρυπαντικό στο ποτήρι.


Αλατόσφαιρα
Η κατασκευή μιας σφαίρας αλατιού είναι αρκετά απλή.  Ρίξτε μισογεμάτο αλάτι σε οποιοδήποτε δοχείο.  Προσθέστε αρκετό νερό για να το σκεπάσει.  Βάλτε από κάτω ένα πιατάκι και τοποθετήστε το πάνω στο καλοριφέρ ή έξω στον ήλιο.  Προσθέστε νερό όσο μειώνεται.  Προσθέστε αλάτι από καιρό σε καιρό και βεβαιωθείτε ότι οι κρύσταλλοι αλατιού περιβάλλουν το δοχείο. 


Στατικός ηλεκτρισμός
Φουσκώνουμε ένα μπαλόνι. Κόβουμε το χαρτί κουζίνας σε κομμάτια 10*20εκ περίπου (ή όποιο μέγεθος βολεύει καλύτερα). Σχεδιάζουμε πάνω στα χαρτιά από μια φιγούρα. Τα στερεώνουμε στο τραπέζι με το σελοτέιπ 
Συζητάμε με τα παιδιά μας τι θα συμβεί αν περάσουμε το μπαλόνι πάνω από το χαρτί. Βλέπουμε το αποτέλεσμα.
Κάνουμε την ίδια διαδικασία τρίβοντας το μπαλόνι σε διάφορα αντικείμενα (ανάμεσά τους μια μπλούζα μάλλινη ή τα μαλλιά μας). Κάνουμε προβλέψεις σε ποιες περιπτώσεις το χαρτί θα σηκωθεί και σε ποιες όχι
Στη συνέχεια τοποθετούμε πάνω σε ένα μεγάλο άδειο μπουκάλι πλαστικό  ένα μολύβι
Συζητάμε με τα παιδιά μας τι θα συμβεί αν περάσουμε το μπαλόνι δίπλα από το μολύβι. Βλέπουμε το αποτέλεσμα. Κάνουμε την ίδια διαδικασία τρίβοντας το μπαλόνι σε διάφορα αντικείμενα (ανάμεσά τους μια μπλούζα μάλλινη ή τα μαλλιά μας). Κάνουμε προβλέψεις σε ποιες περιπτώσεις το μολύβι θα κουνηθεί και σε ποιες όχι
Δίνουμε στα παιδιά από ένα μπαλόνι και τα αφήνουμε να κάνουν δοκιμές σε διάφορα αντικείμενα


Τα online παιχνίδια μας





Etwinning day
Οι μαθητές ζωγράφισαν γράμματα με διάφορα σχέδια και χρώματα και δημιουργήσαμε μια πολύ όμορφη αφίσα για την παγκόσμια ημέρα etwinning




Τελική συνάντηση εκπαιδευτικών στην ολοκλήρωση του προγράμματος




Το σλόγκαν του προγράμματος δημιουργήθηκε με συνεργασία ανάμεσα στα σχολεία που συμμετείχαν στις δράσεις





Η εικονική  παρουσίαση του προγράμματος


Το βιβλίο των πειραμάτων μας


https://www.canva.com/design/DAGFtK27fhQ/j9nkWXkV9Tkf7U4_n_8nDw/edit

Τα πιστοποιητικά μας




Το πρόγραμμά μας ολοκληρώθηκε με επιτυχία σε κλίμα σεβασμού και συνεργασίας. Οι μαθητές μας ενθουσιάστηκαν με τα πειράματα και έψαχναν την επόμενη στιγμή που θα πραγματοποιούσαμε ένα νέο πείραμα. Έμαθαν να κάνουν υποθέσεις, κατανοούσαν έννοιες, διασκέδασαν και απέκτησαν νέες γνώσεις. Η συνεργασία με τα υπόλοιπα σχολεία έγινε χωρίς ιδιαίτερα προβλήματα. Το έργο άφησε μια θετική επίγευση σε όλους, μικρούς και μεγάλους






























Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου