«Η
ορχήστρα των συναισθημάτων»
Ένα βιωματικό πρόγραμμα για
τα συναισθήματα
Θεματικός Κύκλος:
ΖΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ-ΕΥ ΖΗΝ
Επιμέρους Θεματικές Ενότητες/Υπό ενότητες:
ΨΥΧΙΚΗ ΚΑΙ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΗ ΥΓΕΙΑ-ΠΡΟΛΗΨΗ
Βασικός σκοπός του θεματικού κύκλου θα είναι να μάθουν τα παιδιά
να αναγνωρίζουν τα συναισθήματά τους και να τα εκφράζουν, να κατανοούν ότι οι
άλλοι μπορεί να έχουν διαφορετικά συναισθήματα από τα ίδια και να μάθουν να τα
διαχειρίζονται σωστά.
Το 1ο Εργαστήριο Δεξιοτήτων του 1ου
θεματικού κύκλου έχει τίτλο «Ο κήπος των συναισθημάτων». Αποτελείται από 6 δραστηριότητες με συνολική διάρκεια 2,5 διδακτικών
ωρών.
1η
δραστηριότητα
Το τραγούδι των συναισθημάτων https://www.youtube.com/watch?v=fob20nSX7Mk. Ακούμε με τα παιδιά το τραγούδι και αναγνωρίζουμε τα συναισθήματα που μόλις παρακολουθήσαμε. Τα παιδιά μας περιγράφουν δικές τους στιγμές που βίωσαν κάποιο από τα συναισθήματα
2η δραστηριότητα
Παιχνίδια αναγνώρισης συναισθημάτων
·
Κάθε παιδί λέει καλημέρα
χρησιμοποιώντας ένα συναίσθημα και τα υπόλοιπα παιδιά προσπαθούν να
αναγνωρίσουν ποιο είναι
·
Ακούμε ήχους, βλέπουμε
εικόνες και μαντεύουμε το συναίσθημα. Συνδυάζουμε κάθε συναίσθημα με ένα ήχο
και ένα χρώμα Σε στεφάνια έχουμε
τοποθετήσει το χρώμα του συναισθήματος. Με μουσική τα νήπια κινούνται στον χώρο
ελεύθερα. Στην συνέχεια, σε ζευγάρια ή ομάδες, όταν σταματήσει η μουσική θα
πρέπει να βρουν το σωστό χρώμα , βγάζοντας και τον σωστό ήχο.
3η
δραστηριότητα
Παιχνίδια
συναισθημάτων με μουσική
Ακούμε τραγούδια εξερευνώντας τα συναισθήματα που μας
προκαλούν. Την πρώτη φορά που τα ακούμε σηκωνόμαστε και χορεύουμε με τη
μουσική. Τη δεύτερη φορά προσπαθούμε να αποτυπώσουμε τα συναισθήματα που
εκφράζει η μουσική στο πρόσωπό μας. Την Τρίτη φορά αναπαριστούμε το συναίσθημα
αυτό με κίνηση και έκφραση μαζί. Βάζουμε τα τραγούδια με γρήγορες εναλλαγές και
εκφράζουμε το σωστό συναίσθημα κάθε φορά.
4η δραστηριότητα
Τα
σπίτια των συναισθημάτων
Έχουμε δημιουργήσει 6 διαφορετικά σπίτια στα οποία
δίνουμε ένα συναίσθημα και ένα αριθμό. Μέσα σε κάθε σπίτι υπάρχουν μικρές
εικόνες με το αντίστοιχο συναίσθημα. Τα παιδιά ένα ένα ρίχνουν το ζάρι και
ανάλογα με τον αριθμό που τυχαίνουν πηγαίνουν στο αντίστοιχο σπίτι τραβάνε μια
κάρτα συναισθήματος και περιγράφουν μια προσωπική τους στιγμή που ζήσανε αυτό
το συναίσθημα. Το παιχνίδι επαναλαμβανεται ώσπου να διαλέξουν όλα τα
συναισθηματα.
Ομαδική εργασία. Τα μπαλόνια των συναισθημάτων
Σχεδιάζουμε 6 μεγάλα μπαλόνια τα ζωγραφίζουμε με το χρώμα που έχουμε αποφασίσει για κάθε συναίσθημα και μέσα τους κολλάμε τις εικόνες από τα σπιτάκια των συναισθημάτων
6η δραστηριότητα
Φύλλο εργασίας
Ζωγραφίζουμε πότε νιώσαμε χαρά λύπη θυμό φόβο
Παρακολουθούμε το animation και συζητάμε. Αναγνωρίζουμε τα συναισθήματα στο βίντεο και συζητάμε για τους τρόπους διαχείρισης τους
2η δραστηριότητα:
Φύλλο εργασίας σχετικό με το animation
Τι προηγήθηκε και τι ακολούθησε της στιγμής που το μικρό κορίτσι θύμωσε με το αγόρι της ταινίας μικρού μήκους
3η δραστηριότητα:
Παίζουμε παιχνίδια στο διαδραστικό μας πίνακα σχετικά με το θέμα του animation
· Παιχνίδια μνήμης
4η δραστηριότητα
Συζητάμε για τα συναισθήματα και χρησιμοποιώντας εικόνες τα ομαδοποιούμε σε ευχάριστα και δυσάρεστα.
Στη συνέχεια φτιάχνουμε ένα κολλάζ μια μεγάλη ομπρέλα χρησιμοποιώντας την τεχνική του ψηφιδωτού. Κάτω από την ομπρέλα στη μια πλευρά κολλάμε τις εικόνες των ευχάριστων συναισθημάτων και στην άλλη τις εικόνες των δυσάρεστων συναισθημάτων.
1η
δραστηριότητα
Παιχνιδοτράγουδο
«Θα πάμε για αρκούδες»
Παίζουμε το παιχνιδοτράγουδο και
συζητάμε για το συναίσθημα που νιώσαμε.
2η
δραστηριότητα
Μιλάμε για το φόβο. Τι συμβαίνει στο
σώμα μας όταν είμαστε φοβισμένοι;
Κάνουμε μια λίστα με τους φόβους μας.
Φοβόμαστε όλοι τα ίδια πράγματα;
3η
δραστηριότητα
Τεχνικές
διαχείρισης φόβου
·
Ζωγραφίζουμε το φόβο μας. Τον
παρουσιάζουμε στα υπόλοιπα παιδιά στην παρεούλα και προσπαθούν να μαντέψουν τι
δείχνει. Τον διπλώνουμε σε μικρό χαρτάκι και τον βάζουμε μέσα στο «κουτί των
φόβων». Τον κρύβουμε στο κουτί μακριά
από εμάς
·
Συζητάμε για τα πράγματα που
μπορούμε να κάνουμε όταν φοβόμαστε (να μας πάρει αγκαλιά ενας μεγάλος, να
ακούσουμε μουσική, να ζωγραφίσουμε, να μιλήσουμε για αυτό σε κάποιον άλλον…)
·
Ζωγραφίζουμε ξανά κάτι που
φοβόμαστε και το κάνουμε να φαίνεται αστείο πολύ και γελάμε με αυτό.
1η δραστηριότητα
Παραμύθι «η μέρα που έγινα κι εγώ λύκος»
Συζητάμε για το θυμό, τον αναγνωρίζουμε στους άλλους και στο σώμα
μας και μιλάμε για τις διαφορετικές επιλογές που έχουμε όταν θυμώνουμε
Ζωγραφίζουμε
μια εικόνα που παρουσιάζει το συναίσθημα του θυμού (σύνδεση με φυσικά
φαινόμενα)
Τεχνικές διαχείρισης θυμού
Συζητάμε για τα πράγματα
που μπορούμε να κάνουμε όταν θυμώνουμε για να ηρεμήσουμε. Τους ζωγραφίζουμε.
4η δραστηριότητα
Προγραμματισμός στο ταμπλο
της Beebot
Γινόμαστε ρομποτάκια
θυμωμένα και πρέπει να ακολουθήσουμε μια διαδρομή μέσα από διάφορες τεχνικές
διαχειρισης για να ηρεμήσουμε. Τα παιδιά σε ζευγάρια ο ένας ρομπότ ο άλλος
προγραμματιστής τον κατευθύνει με τις σωστές οδηγίες να φτάσει στον προορισμό
του
1η
δραστηριότητα:
Παρακολουθούμε το βίντεο «Ο πεισματάρης γάιδαρος»
https://www.youtube.com/watch?v=ZlT8S4dflig&t=106s
Συζητάμε
για τα δικαιολογημένα συναισθήματα για τις σωστές και λάθος συμπεριφορές
2η
δραστηριότητα
Παίζουμε μουσικά παιχνίδια για να
κατανοήσουμε τις έννοιες της έντασης και της διάρκειας
Ένταση
·
Χτυπάμε παλαμάκια πολύ δυνατά και μετά
πολύ σιγανά
·
Λέμε το όνομά μας πολύ δυνατά και μετα
πολύ σιγανά
·
Λέμε τις μέρες της εβδομάδας πολύ
δυνατά και πολύ σιγανά
Διάρκεια
·
Χτυπάμε το ταμπουρίνο και την ίδια
στιγμή τα παιδιά κάνουν διάφορες κινήσεις στο χώρο. Στο σταμάτημα κάθονται κάτω
ή παίρνουν μια πόζα. Το επαναλαμβάνουμε μια ακόμη φορά αλλά με διαφορετική
διάρκεια τώρα, αρκετά εμφανή στα νήπια. Ζητάμε να αναγνωρίσουν ποια φορά είχε
τη μεγαλύτερη διάρκεια.
Συζητάμε για το πως η ένταση και η διάρκεια υπάρχουν και στα συναισθήματά μας. Προτείνουμε λύσεις για επίλυση του προβλήματος με βάση όσα έχουμε μάθει ήδη
3η
δραστηριότητα
Δημιουργούμε
τη δική μας ορχήστρα συναισθημάτων. Φτιάχνουμε μαζί με τα παιδιά μια ιστορία
που μέσα έχει τα 4 συναισθήματα. Χαρά, λύπη, φόβος και θυμός. Παίρνουμε τα
μουσικά μας όργανα και αποφασίζουμε ποιο από αυτά θα χρησιμοποιήσουμε για κάθε
συναίσθημα.
Αφηγούμαστε
την ιστορία στα παιδιά όπως την έχουν φτιάξει και αυτά φροντίζουν κάθε φορά που
αντιλαμβάνονται ένα συναίσθημα να παίξουν το αντίστοιχο μουσικό όργανο.
1η
δραστηριότητα
Παρουσιάζουμε διάφορες προβληματικές καταστάσεις στα νήπια
δείχνοντάς τους εικόνες και ζητάμε να προτείνουν λύσεις αξιοποιώντας όλες τις
γνώσεις που αποκόμισαν μέσα από το πρόγραμμα
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου