Το Νηπιαγωγείο Συβότων συμμετέχει στο έργο eTwinning με τίτλο
"The world is beautiful with us, with our life values"
Φεβρουάριος
Αξίες : Φιλανθρωπία και Συνεργασία
·
Συζήτηση
με τους μαθητές
Στην πρωινή μας κουβέντα ρωτήσαμε τους μαθητές μας τι
γνωρίζουν για το τραγικό συμβάν με το σεισμό που συνέβη δυο μέρες πριν στη
γειτονική μας χώρα την Τουρκία. Κάποια παιδιά είχαν ακούσει τους γονείς τους να
το συζητάνε και μερικά το άκουσαν στο δελτίο ειδήσεων. Αφήσαμε τους μαθητές να
εκφράσουν σκέψεις και συναισθήματα σχετικά με το σεισμό και τους καινούριους
μας φίλους που ζουν στη σεισμόπληκτη χώρα με τους οποίους συνεργαζόμαστε στο
Ευρωπαικό πρόγραμμα eTwinning.
Μέσα από μια σειρά ερωτήσεων και κάποια βίντεο που
είδαμε στο ίντερνετ βοηθήσαμε τα παιδιά να αντιληφθούν τη σοβαρότητα της
κατάστασης. Σκεφτήκαμε τι θα μπορούσε να κάνει ο κόσμος για να τους βοηθήσει και είδαμε αντίστοιχες
προσπάθειες. Και εμείς; Τι θα μπορούσαμε να κάνουμε εμείς; Συζητήσαμε για τις
έννοιες φιλανθρωπία και συνεργασία. Μπορεί ένας μόνος του να τους βοηθήσει;
Αποφασίσαμε όλοι μαζί σαν σχολείο να προσφέρουμε τη δική μας βοήθεια και να συγκεντρώσουμε είδη πρώτης ανάγκης για τους σεισμόπληκτους
· Δημιουργία
Βίντεο από τους μαθητές
Ετοιμάσαμε ένα βίντεο- έκκληση για βοήθεια προς τους σεισμόπληκτους
από τους ανθρώπους που μένουν στο χωριό μας. Συζητήσαμε για το τι είναι
σημαντικό να λέμε στο βίντεο και μοιράσαμε τους ρόλους μας σε αυτό. Το προιον
που ετοιμάσαμε το προωθήσαμε σε πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης.
·
Οργάνωση
χώρου και υλικών
Οργανώσαμε ένα χώρο στο σχολείο μας όπου θα γινόταν η
αποθήκευση των ειδών πρώτης ανάγκης. Όσα πράγματα μας έφεραν τα χωρίσαμε
ανάλογα με τη χρήση τους και τα τοποθετήσαμε σε σακούλες και κουτιά.
Οι γονείς συγκινήθηκαν πολύ με την κίνηση μας και μας
στήριξαν προσφέροντας ό,τι μπορούσαν περισσότερο.
Τα είδη πρώτης ανάγκης που συγκεντρώθηκαν στο σχολείο
μας μεταφέρθηκαν σε κέντρο συγκέντρωσης στην Ηγουμενίτσα και φορτώθηκαν σε μεγάλα
φορτηγά έτοιμα για την αποστολή τους στην Τουρκία.
·
Συζήτηση
ανατροφοδότηση
Συζητήσαμε για όσα έγιναν τις προηγούμενες μέρες. Πως
δείξαμε εμείς τη φιλανθρωπία μας και με ποιο τρόπο συνεργαστήκαμε;
Πως νιώθουν οι μαθητές μας μετά από αυτή την πράξη αγάπης;
Θα μπορούσαμε να κάνουμε κάτι άλλο;
Καταλήγουμε σε συμπεράσματα. Οι αξίες της φιλανθρωπίας
και της συνεργασίας είναι ανεκτίμητες
Το σχέδιο δράσης για τις αξίες εφαρμόστηκε με επιτυχία
λαμβάνοντας υπόψη τις ατομικές διαφορές και τις δυνατότητες των νηπίων. Αν και
η έννοια φιλανθρωπία είναι αρκετά δυσνόητη σε μια τόσο μικρή ηλικία, μέσα από
τη συμμετοχή τους στην προσφορά βοήθειας στη σεισμόπληκτη χώρα αντιλήφθηκαν
πόσο σημαντική είναι. Κατάλαβαν ότι όταν συνεργαζόμαστε μπορούμε να καταφέρουμε
πολλά πράγματα.
ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ
(με υλικά που περισσεύουν)
Αυτή την περίοδο στην Ελλάδα γιορτάζουμε τις απόκριες.
Επηρεασμένοι λοιπόν από αυτή τη γιορτή αποφασίσαμε να φτιάξουμε όλοι μαζί έναν
κλόουν και να τον στολίσουμε με χρωματιστά καπάκια. Ξεχωρίσαμε τα καπάκια σε
ομάδες χρωμάτων και πήραμε όλοι μαζί την απόφαση για τα χρώματα τα οποία θα
χρησιμοποιήσουμε στον κλόουν.
Τα νήπια συνεργάστηκαν για να φτιάξουν μία ομαδική εργασία για τον Χειμώνα με ανακυκλώσιμα υλικά. Έβαψαν τα ρολά από χαρτί για να φτιάξουν τα δέντρα, έτριψαν το φελιζόλ για το χιόνι, έβαλαν φελλούς για κλαδιά, και καπάκια ροζ για λουλούδια αμυγδαλιάς.
Πείραμα
(με συμμετοχή γονέων)
Υλικά:
Μια
μεγάλη ποικιλία αντικειμένων που βυθίζονται ή επιπλέουν (καπάκια, ξύλα, πέτρες,
συνδετήρες, χαρτιά, πλαστελίνες, μπουκάλια, οδοντογλυφίδες, μπίλιες). Τα υλικά
οι γονείς και τα παιδιά ήταν μοιρασμένα σε 4 τραπέζια. Οι γονείς στο κάθε τραπέζι
είχαν φέρει από μια λεκάνη την οποία γεμίσαμε με νερό και ήταν υπεύθυνοι για
την ολοκλήρωση του πειράματος στο τραπέζι τους.
Έννοιες : βύθιση- επίπλευση
ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ
ΠΕΙΡΑΜΑΤΟΣ
Α’
ΦΆΣΗ
Στην πρώτη φάση του
πειράματος τα παιδιά ήταν μαζεμένα στην παρέα μας και κουβεντιάσαμε για τις
έννοιες βύθιση και επίπλευση. Κάναμε μια ανίχνευση πρότερων γνώσεων των νηπίων.
Πιστεύουν ότι αν ένα αντικείμενο είναι πιο βαρύ θα βυθιστεί; Δοκιμάσαμε μια
οδοντογλυφίδα και ένα βαρύ τουβλάκι. Έκαναν
υποθέσεις. Δοκιμάσαμε επίσης μια καρφίτσα και μια αλυσίδα. Έκαναν πάλι
υποθέσεις. Αντιλήφθηκαν ότι δεν έχει να κάνει με το βάρος αλλα με το υλικό η
επίπλευση ενός αντικειμένου
Β
ΦΑΣΗ
Προχωρώντας στη Β φάση
του πειράματος τους ζητήσαμε να πάνε στα τραπέζια. Εκεί θα έκαναν υποθέσεις για
κάθε αντικείμενο που θα έβαζαν στην λεκάνη και θα τις κατέγραφαν στο φύλλο
εργασιας που θα είχαν μπροστα τους. Μετά το πείραμα έγινε έλεγχος από τα παιδιά
αν αυτό που υπέθεσαν ήταν ίδιο με αυτό που έγινε στην πράξη. Οι γονείς φροντισαν
για την σωστή ολοκλήρωση της διαδικασίας.
Γ
ΦΑΣΗ
Τα παιδιά σε φύλλο εργασίας ζωγραφισαν τα αντικείμενα
που βυθίστηκαν και αυτά που είχαν επιπλεύσει στο πείραμά μας
Οι τρεις φάσεις του πειράματος ολοκληρώθηκαν με
απόλυτη επιτυχία. Οι δραστηριότητες πραγματοποιήθηκαν με τη συμμετοχή των
γονέων. Τα παιδιά πέρασαν και τις τρεις φάσεις συμμετέχοντας ενεργά,
εκφράζοντας υποθέσεις, κάνοντας λάθη και αναγνωρίζοντας το σωστό.
Συζήτηση με τους μαθητές
Τι σημαίνει σεβασμός; Είναι κάτι που μπορούμε να το δούμε πάνω μας; Το φοράμε; Όχι φυσικά. Είναι τα λόγια μας και οι πράξεις μας.
Παρακολουθήσαμε ένα animation σχετικό με το θέμα και αρχίσαμε να συζητάμε. Σε ποιον πρέπει να δείχνουμε σεβασμό και πως θα το κάνουμε αυτό;
Μιλήσαμε για το σεβασμό στους άλλους ανθρώπους, για το σεβασμό στο περιβάλλον, για το σεβασμό στα ζώα αλλά και για ένα διαφορετικό είδος σεβασμου, στον εαυτό μας.
Τι σημαίνει σέβομαι τον εαυτό μου; Μου μιλάω πάντα όμορφα, προσέχω τι τρώω και γυμνάζομαι για να είμαι πάντα υγιής
Μιλήσαμε για τους τρόπους που μπορούμε να δείξουμε το σεβασμό μας και δραματοποιήσαμε καταστάσεις για να το καταλάβουμε καλύτερα.
Είναι σεβασμός να χαλάμε τα παιχνίδια των φίλων μας;
Είναι σεβασμός να παίρνουμε τη σειρά των άλλων; Μιλήσαμε για τα συναισθήματα και τι μας κάνει να νιώθουμε αυτό.
Μέσα σε ένα λεωφορείο θα έπρεπε να παραχωρήσουμε τη θέση μας και σε ποιόν άραγε; Τι θα κάνουμε αν δούμε έναν ηλικιωμένο, μια έγκυο, έναν τραυματισμένο ή ένα γονιό με μωρό;
Ζωγραφίσαμε καταστάσεις που δείχνουμε το σεβασμό μας
Μάθαμε ότι πρέπει να σεβόμαστε πρώτα στον εαυτό μας και στην συνέχεια όλους τους ανθρώπους. Ιδιαίτερα ασχοληθήκαμε με τον σεβασμό στην διαφορετικότητα. Αποφασίσαμε να μάθουμε περισσότερα για τα άτομα με ειδικές ανάγκες. Ρωτήσαμε τα νήπια, εάν μπορούμε να είμαστε φίλοι με ένα παιδί που δεν βλέπει και τι μπορούμε να κάνουμε μαζί. Μάθαμε πως είναι να είσαι τυφλός και ποιες δυσκολίες αντιμετωπίζεις. Γίναμε τυφλά παιδιά και προσπαθήσαμε να ζωγραφίσουμε ή να γράψουμε στον πίνακα. Συνεργαστήκαμε με τον φίλο μας, που μας βοήθησε να περπατήσουμε, κρατώντας ένα μπαστούνι.
Τέλος φτιάξαμε το δέντρο της φιλίας. Κόβουμε καρδούλες στη μέση σε διάφορα χρώματα. Κάθε παιδί επιλέγει ένα χρώμα και γράφει το όνομά του. Στη συνέχεια ψάχνει να βρει το ζευγάρι του και τοποθετούν την καρδιά που σχημάτισαν στο δέντρο.
Μαθηματική δραστηριότητα
Πραγματοποιούμε διάφορες βιωματικές δραστηριότητες για να κατανοήσουν οι μαθητές μας τις έννοιες δεξί – αριστερό. Στην χώρα μας είναι έθιμο την 1η Μαρτίου να φοράμε στο χέρι μας ένα άσπρο και κόκκινο βραχιόλι “τον Μάρτη”, για να καλωσορίσουμε τα χελιδόνια. Βάζουμε το βραχιόλι στο δεξί μας χέρι και κάνουμε τις δραστηριότητες:
Σηκώνουμε το δεξί ή το αριστερό χέρι ανάλογα με την οδηγία
Χαιρετάμε τον φίλο μας πρώτα με το δεξί και μετά με το αριστερό
Χωρίζουμε ένα χαρτί στην μέση με μία γραμμή και και ζωγραφίζουμε τους φίλους μας ,στο μισό χαρτί με το δεξί χέρι και στο άλλο μισό με το αριστερό.
Τα παιδιά σε ζευγάρια κάνουν διαδρομές σε ένα πλαίσιο με τετράγωνα. Το ένα παιδί δίνει οδηγίες (1 τετράγωνο μπροστά , 2 δεξιά, 1 αριστερά κ.τ.λ.) και το άλλο τις εκτελεί , μέχρι να φτάσει στον προορισμό του.
Brain Teaser
Μέσω της διαδικασίας του coding οι μικροί μας μαθητές έκαναν αποκρυπτογράφηση μιας εικόνας, της ελληνικής σημαίας, χρησιμοποιώντας έναν δυαδικό πίνακα. Είναι μια διαδικασία που τα ενθουσιάζει καθώς κάνουν προβλέψεις σε όλη τη διάρκεια για την εικόνα που κρύβεται πίσω απο τον κώδικα.
Καλέσαμε τους γονείς στο σχολείο με αφορμή τις πασχαλινές μας δραστηριότητες να διαβάσουν στα παιδιά ένα πασχαλινό παραμύθι «τα 12 πασχαλινά αυγά». Μετά το τέλος της ιστορίας τα παιδιά έπαιξαν παιχνίδια βασισμένα στο παραμύθι
ΜΑΙΟΣ
1ο
μέρος
ΑΞΙΕΣ
Οι αξίες που
έπρεπε να δουλέψουμε με τους μαθητές μας ήταν Nature consciousness
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
Συζητάμε με
τους μαθητές μας για την έννοια
οικοσύστημα και τι υπάρχει σε αυτό. Σε ένα μεγάλο χαρτί του μέτρου ζωγραφίζουμε
το φυσικό περιβάλλον. Ζωγραφίζουμε βουνά και θάλασσα, ζούγκλα, λίμνες και
ποτάμια. Είναι ένα πολύ όμορφο περιβάλλον αλλά του λείπουν τα δέντρα.
Ετοιμάζουμε τα δέντρα μας και τα προσθέτουμε στο φυσικό μας τοπίο. Ένα
οικοσύστημα όμως για να είναι ολοκληρωμένο χρειάζεται και τους ζωντανούς
οργανισμούς, δηλ. τα ζώα. Ζωγραφίζουμε ζώα που κινδυνεύουν να εξαφανιστούν και
τα τοποθετούμε το καθένα στο φυσικό περιβάλλον που ανήκει. Είναι ένα υπέροχο
φυσικό τοπίο.
Συζητάμε με
τους μαθητές αν υπάρχει κάποιος κίνδυνος τώρα εκεί για το περιβάλλον και τα ζώα.
Στη συνέχεια
αποφασίζουμε να φέρουμε τους ανθρώπους να ζήσουν εκεί. Για να μπορέσουν όμως να
γίνουν δρόμοι και σπίτια και ό,τι χρειάζονται οι άνθρωποι κάποια πράγματα
πρέπει να αλλάξουν.
Κόβονται
δέντρα, τα ζώα κυνηγιούνται, εγκαταλείπουν τα σπίτια τους ή σκοτώνονται, η
θάλασσα και οι λιμνες γεμίζουν σκουπίδια και μολύνονται. Ξεσπούν φωτιές και
καταστρέφουν το φυσικό περιβάλλον. Τα παιδιά αφαιρώντας σιγά σιγά από το χαρτί
του μέτρου τα δέντρα και μετά τα ζώα παρατηρούν τι συμβαίνει στο οικοσύστημα
που είχαν δημιουργήσει.
Συζητάμε αν
μας αρέσει το αποτέλεσμα και τι μπορούμε να κάνουμε για αυτό εμείς
Αφαιρούμε τα
σπίτια και τους δρόμους, καθαρίζουμε τη θάλασσα και το περιβάλλον από τα
σκουπίδια, φυτεύουμε δέντρα παντού και προσθέτουμε λουλούδια για να ομορφύνει ο
τόπος. Φέρνουμε ξανά τα ζωα να ζήσουν εκεί.
Το
αποτέλεσμα μας ικανοποιεί όλους. Έτσι θέλουμε το μέλλον μας.
2ο μέρος
ΠΕΙΡΑΜΑ
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
Εκτός από τα
απορρίματα το θαλάσσιο οικοσύστημα κινδυνεύει και από έναν άλλο σημαντικό
παράγοντα, τη διαρροή πετρελαίου. Για να διαπιστώσουμε πόσο δύσκολο είναι να
αντιμετωπιστούν οι πετρελαιοκηλίδες κάνουμε το παρακάτω πείραμα
Σε μια
λεκάνη με νερό που συμβολίζει τη θάλασσα ρίχνουμε ένα κουτάλι λάδι που
αντιπροσωπεύει την πετρελαιοκηλίδα και ανακατεύουμε ελαφρά όπως κάνουν τα
κύματα και ο αέρας. Βάζουμε επίσης χώμα, πέτρες και άλλα αντικείμενα που
συναντά κάποιος σε μια ακτή.
Προσπαθούμε
να διαχωρίσουμε το λάδι από το νερό χρησιμοποιώντας βαμβάκι κουτάλι
χαρτοπετσέτα. Παρατηρούμε πως το λάδι κολλάει πάνω σε όλα τα αντικείμενα, άρα
και κάθε ζωντανό οργανισμό μέσα στη θάλασσα.
Συζητάμε για
τις συνέπειες της πετρελαιοκηλίδας στο θαλάσσιο οικοσύστημα και πως αυτές θα
επηρεάσουν και τον άνθρωπο
3ο
μέρος
Δραματοποίηση
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
Διαβάζουμε
μια πολύ όμορφη ιστορία για μια μικρή τουλιπα που δεν ήθελε να βγεί από το
χώμα. Ο ήλιος και η βροχή την παρακαλούσαν όμως αυτή ήταν φοβισμένη. Μετά από
πολλές προσπάθειες τη βοήθησαν να βγεί και τότε είδε παντού γύρω της λουλούδια
και πουλάκια και πεταλούδες. Κατάλαβε πως είχε έρθει η Ανοιξη
Με τα παιδιά
λοιπόν δραματοποιήσαμε την πολύ όμορφη αυτή ιστορία.
Φτιάξαμε
καπέλα και ο καθένας υποδύθηκε το ρόλο του. Στο τέλος όλοι μαζί χορέψαμε με τη
μικρή τουλίπα για να γιορτάσουμε την άνοιξη
4ο
μέρος
Ψηφιακό παιχνίδι
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
Παίζουμε ένα ψηφιακό παιχνίδι βασισμένο στα εργαλεία web2 και μέσα από αυτό συζητάμε για
πράγματα που έχουμε μαθει στο πρόγραμμά μας και αφορούν τις αξίες μας και τη
συμπεριφορά μας
5ο
μέρος
Etwinning Day
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
Γιορτάζουμε με τα παιδιά την 9η Μαίου, etwinning day φτιάχνοντας μια πολύ όμορφη ομαδική
εργασία και ατομικές δουλειές
Συνεργατικές δουλειές
Το συνεργατικό μας παζλ
Το συνεργατικό μας λεξικό (οι μικροί μας μαθητές δίνουν τη δική τους ερμηνεία σε λέξεις που έχουν σχέση με τις αξίες της ζωής)
https://tr.padlet.com/svmozen/project-dictionary-zrbh5syxyxzx5vgk
Οι δάσκαλοι μιλούν για το πρόγραμμα
https://padlet.com/mervearcata/teacher-project-evaluation-qsf52hjfqr9d62oh
Οι γονείς μιλούν για το πρόγραμμα
https://youtu.be/frurvb8-Pw8
Οι μαθητές μιλούν για το πρόγραμμα
https://www.youtube.com/watch?v=STneahnnImM
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου