Κυριακή 26 Μαρτίου 2023

Εργαστήρια Δεξιοτήτων 2022/23

 Σχέδιο Δράσης "Ο ξένος, ο άλλος, εγώ"


Θεματικός Κύκλος:

ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΩ-ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗ ΚΑΙ ΕΥΘΥΝΗ

 

Επιμέρους Θεματικές Ενότητες/Υπό ενότητες:

ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΚΑΙ ΣΥΜΠΕΡΙΛΗΨΗ


«Ο ξένος, ο άλλος, εγώ!»
Ένα βιωματικό πρόγραμμα για την διαφορετικότητα

Στόχοι Σχεδίου Δράσης

 Βασικός σκοπός του θεματικού κύκλου θα είναι να γνωρίσουν τα παιδιά τη διαφορετικότητα σε όλες τις μορφές, την ξενοφοβία και το ρατσισμό, να μάθουν να βλέπουν θετικά τους άλλους μέσα από μια ποικιλία βιωματικών δραστηριοτήτων

Ακολουθία εργαστηρίων 

Το 1ο Εργαστήριο Δεξιοτήτων του 3ου θεματικού κύκλου έχει τίτλο «Είμαστε ίδιοι, είμαστε διαφορετικοί». Αποτελείται από 4  δραστηριότητες με συνολική διάρκεια 2 διδακτικές ώρες.

1η δραστηριότητα

 Θεατρικό παιχνίδι: Ελάτε να γνωριστούμε
Λέμε στα παιδιά ότι βρισκόμαστε σε ένα μέρος που δε γνωρίζουμε κανένα και αρχίζουμε να περπατάμε στο χώρο με τη συνοδεία ήρεμης μουσικής κοιτώντας μόνο τα παπούτσια των γύρω μας. Παρατηρούμε ότι όλα είναι διαφορετικά. Η μουσική αλλάζει, νιώθουμε πιο άνετα και αρχίζουμε να κοιτάμε τα ρούχα των γύρω μας. Παρατηρούμε κάθε λεπτομέρεια. Με κάθε αλλαγή της μουσικής παρατηρούμε πρώτα τα μαλλιά, την επόμενη τα μάτια, ώσπου έρχεται η στιγμή που μπορούμε να τους χαιρετήσουμε από μακριά χωρίς να μιλάμε. Τους χαιρετάμε με χειραψία και λέμε «χαίρω πολύ» και την επόμενη τους αγκαλιάζουμε. Τι κι αν είμαστε διαφορετικοί; Μόλις γίναμε φίλοι.
 
2η δραστηριότητα

Παιχνίδι γνωριμίας : Πόσο μοιάζουμε;
Αυτή η σύντομη δραστηριότητα θα δώσει την ευκαιρία στα παιδιά να μιλήσουν με διαφορετικά άτομα της τάξη τους και να ανακαλύψουν κάτι το ένα για το άλλο.
Ζητάμε από το παιδιά να διασκορπιστούν και να σταθούν σε ένα σημείο στο δωμάτιο. Χτυπάμε το ταμπουρίνο μια φορά και τα παιδιά αρχίζουν να κινούνται στο χώρο. Όταν ξαναχτυπήσουμε το ταμπουρίνο, τα παιδιά θα πρέπει να σταματήσουν και να δημιουργήσουν ζευγάρια με το πρόσωπο που στέκεται πιο κοντά τους
Ζητάμε από τα παιδιά να εντοπίσουν μια ομοιότητα και μια διαφορά με το ζευγάρι τους και να τη μοιραστούν με τους φίλους τους. Επαναλαμβάνουμε τη δραστηριότητα ακόμα μια φορά αλλά αυτή τη φορά ζητάμε από τα παιδιά να εντοπίσουν δύο ομοιότητες και δύο διαφορές. Έπειτα, επαναλαμβάνουμε για τελευταία φορά, ζητώντας τους να εντοπίσουν τρεις ομοιότητες και τρεις διαφορές.
 
 3η δραστηριότητα

Ας διαβάσουμε μια ιστορία :Έλμερ ο παρδαλός ελέφαντας
Διαβάζουμε την ιστορία του Έλμερ και συζητάμε με τα νήπια για ό,τι τους έκανε εντύπωση
 
4η δραστηριότητα

 Ομαδική εργασία: η ξεχωριστή πολιτεία των ζώων
Το κάθε παιδί αποφασίζει να φτιάξει το δικό του ξεχωριστό ζώο επιλέγοντας ποιο ζώο θα είναι και ποιο σχήμα θα χρησιμοποιήσει για να το φτιάξει (τετράγωνο, τρίγωνο, κύκλους, καρδιά, αστέρι). Μόλις ολοκληρωθούν τα σχέδια τα ενώνουμε όλα μαζί σε ένα κολλάζ και παρατηρούμε ομοιότητες και διαφορές ανάμεσα τους. Στο τέλος ονομάζουμε την διαφορετική πολιτεία των φίλων μας.

Το 2ο Εργαστήριο Δεξιοτήτων του 3ου θεματικού κύκλου έχει τίτλο «Ένας ξένος ανάμεσά μας»  και αποτελείται από 5 δραστηριότητες διάρκειας 2 διδακτικών ωρών

1η δραστηριότητα:

 Ακούμε το τραγούδι «Μήλα μήλα γύρω στη μέση πορτοκάλι» και παρακολουθούμε προσεκτικά το βίντεο στον παρακάτω σύνδεσμο.
https://www.youtube.com/watch?v=sANf_UzOe5c&t=78s.
Συζητάμε με τα παιδιά για αυτό που παρακολουθήσαμε. (Ποιος είναι διαφορετικός, πως νιώθει, πως του συμπεριφέρονται οι άλλοι, τι θα μπορούσαμε να αλλάξουμε)
 
2η δραστηριότητα:

Ζωγραφίζουμε το τραγούδι. Φτιάχνουμε ένα μεγάλο κύκλο από μήλα και στη μέση το μικρό μας πορτοκάλι
 
δραστηριότητα:

Παιχνίδι για την αποδοχή βασισμένο στο παραπάνω τραγούδι.
Α. Ζητάμε από τα παιδιά να περιγράψουν τα χαρακτηριστικά ενός μήλου. ( κόκκινο, στρογγυλό, γλυκό, ξινό)
Β. Στη συνέχεια χωριζόμαστε στις ομάδες μας και κάθε ομάδα παίρνει ένα μήλο. Τους ζητάμε να αναγνωρίσουν το μήλο τους παρατηρώντας το χωρίς όμως να το σημαδέψουν με κάποιο τρόπο ή να το παραμορφώσουν. Μπορούν να δώσουν ένα όνομα στο μήλο τους και να δημιουργήσουν μια ιστορία γύρω από τη ζωή του σαν να είχε προσωπικότητα.
 Γ. Ένα παιδί από κάθε ομάδα μιλάει στην ολομέλεια για το μήλο τους και τους λέει την ιστορία του.
 Δ. Βάζουμε όλα τα μήλα των παιδιών στο κέντρο του κύκλου ανάμεσα και σε άλλα και τα ανακατεύουμε. Ζητάμε από τα παιδιά να αναγνωρίσουν το μήλο που ανήκε στην ομάδα τους.
 Ε. Αφου ολοκληρωθεί και αυτή η διαδικασία βάζουμε πάλι όλα τα μήλα στο κέντρο του κύκλου και φέρνουμε δίπλα τους ένα πορτοκάλι. Ρωτάμε τα νήπια αν αυτό το καινούριο φρούτο χωράει στον κόσμο των μήλων
 
 
 
δραστηριότητα

Κάνουμε συζήτηση πάνω σε όσα προηγήθηκαν: ήταν εύκολο να ξεχωρίσουμε το μήλο της ομάδας μας; Γιατί; Ήταν εύκολο για το πορτοκάλι να χωρέσει στον κόσμο των μήλων; Ήταν εύκολο για τα μήλα να αποδεχτούν το πορτοκάλι; Τι μας δείχνει αυτό για τα μήλα;(Η ουσία εδώ είναι ότι, ακόμα και αν τα μήλα ποικίλουν μεταξύ τους, είναι όλα μήλα και μοιράζονται, επομένως, κάποιες κοινές ομοιότητες και ανάγκες) • Αυτό που ανακαλύψαμε για τα μήλα ισχύει και για τους ανθρώπους;
 
δραστηριότητα

 κάνω το μήλο μου ξεχωριστό
Η κάθε ομάδα παίρνει το μήλο της και χρησιμοποιώντας διάφορα υλικά το κάνει ξεχωριστό, μοναδικό και το παρουσιάζει τώρα στην ολομέλεια μέσα από το κουκλοθέατρο
 
δραστηριότητα

  φύλλο εργασίας «τα μάτια μας βλέπουν τον κόσμο διαφορετικά»
Σε ένα χαρτί έχουμε σχεδιασμένο έναν κύκλο. Ζητάμε από τα νήπια να τον μεταμορφώσουν ο καθένας με το δικό του τρόπο

Το 3ο Εργαστήριο Δεξιοτήτων του 3ου θεματικού κύκλου έχει τίτλο «Εγώ και οι άλλοι» και αποτελείται από 3 δραστηριότητες διάρκειας 1 διδακτικής ώρας.

1η δραστηριότητα

Θεατρικό παιχνίδι: Ένα ταξίδι μακρινό
 
   Έχουμε  απλώσει στο πάτωμα εφημερίδες σε τρεις-τέσσερεις περιοχές (κάθε περιοχή έχει εμβαδό 2-4 τετραγωνικά μέτρα, σχηματίζει δηλαδή μια «σχεδία»). Οι μαθητές χωρίζονται τυχαία σε 3-4 ομάδες, όσες και οι σχεδίες. Είναι καλό να μην γνωρίζουν από πριν οι μαθητές ότι οι εφημερίδες είναι σχεδίες. Οδηγούμε με θεατρική αφήγηση τους μαθητές να φανταστούν ότι περπατούν κάπου στην Αφρική σε ένα ασφάλτινο δρόμο, έπειτα μπαίνουν  σε χωμάτινο δρόμο, δρόμο με χαλίκια κτλ, αποφεύγουν ένα φίδι, πηδούν ένα ρυάκι, τεντώνονται και μαζεύουν ένα φρούτο, φτάνουν στο ποτάμι, είναι κουρασμένοι, σκέφτονται ότι ένα μπάνιο θα τους κάνει καλό, κολυμπούν, κολυμπούν, ξεχνιούνται και βρίσκονται στη μέση του ποταμού, ευτυχώς βλέπουν τις σχεδίες (εφημερίδες) και ανεβαίνουν όλοι πάνω (η κάθε ομάδα μαζί).  Και το ταξίδι αρχίζει!  Έχει κύμα, σε λίγο το ποτάμι ηρεμεί, κωπηλατούν.  Όμως κάνουν την εμφάνισή τους οι …κροκόδειλοι! Περιτριγυρίζουν τις σχεδίες… Με φωνή δυνατή η εκπαιδευτικός (κροκόδειλος) ορμά και κόβει τα πρώτα κομμάτια από μια σχεδία, μετά από τις άλλες. Οι μαθητές αναγκάζονται να περιοριστούν σε όσο κομμάτι σχεδίας απέμεινε. Πρέπει να σωθούν και να μείνουν όλοι επάνω. η εκπαιδευτικός-κροκόδειλος συνεχίζει να περιτριγυρίζει και να κόβει κομμάτια από τις σχεδίες… Οι σχεδίες μικραίνουν…Τα παιδιά στριμώχνονται.  η εκπαιδευτικός κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού δεν σταματά να δίνει εξηγήσεις.  (Μπορεί π.χ μια σχεδία να διαλυθεί, οπότε οι επιβαίνοντες κολυμπούν και ανεβαίνουν σε άλλη σχεδία). 
 Στο τέλος ακολουθεί συζήτηση, εντυπώσεις από το παιχνίδι. Οι μαθητές περιγράφουν πώς αντέδρασαν σε στιγμές κρίσης και αναφέρουν επεισόδια της ομάδας τους.
 
2η δραστηριότητα

Εγώ δε θα παίξω;

Μαζεύουμε το σύνολο της τάξης και τους λέμε ότι πρόκειται να δώσουμε στον καθένα ένα μικρό κομμάτι χαρτί. Με αυτό τον τρόπο θα επιλέξουμε τις ομάδες για τα παιχνίδια συνεργασίας που θα παίξουμε αργότερα. Δεν θα πρέπει να το δείξουν σε κανέναν άλλο, αλλά να το κρατήσουν μυστικό. Δίνουμε σε κάθε παιδί από ένα χρωματιστό κομμάτι χαρτί , εκτός από ένα που έχουμε επιλέξει να του δώσουμε λευκό. Αυτό το άτομο πρέπει να είναι κάποιος δυνατός που μπορεί να μιλάει ανοιχτά για τα συναισθήματά του.  Τους λέμε ότι πρέπει να βρουν, όσο το δυνατόν πιο γρήγορα και με ησυχία, τα παιδιά που κρατούν χαρτιά με ίδιο χρώμα με το δικό τους. Όταν βρουν την ομάδα τους, πρέπει να δημιουργήσουν έναν κύκλο.Το παιδί που κρατάει το λευκό χαρτί θα μείνει μόνο του, χωρίς να ανήκει σε κάποια ομάδα.
Ρουτίνες σκέψης : δες σκέψου εγώ εμείς
Μέσα από μια σειρά ερωτήσεων προσπαθούμε να διερευνήσουμε τις αποψεις των παιδιών για την ενσυναίσθηση και την έννοια του αποκλεισμού.
·         Τα προτρέπουμε να κοιτάξουν τι συνέβη. Ρωτάμε το παιδί με το λευκό χαρτί για αυτό που συνέβη.
·         Πώς είναι να μην μπορείς να βρεις μια ομάδα για σένα;
·         Τι σκεφτόσουν/αισθανόσουν;
·         Και οι υπόλοιποι, πώς αισθανθήκατε όταν βρήκατε την ομάδα σας; Εισάγουμε τις λέξεις ενταγμένος και αποκλεισμένος
 
3η δραστηριότητα

παιχνίδια συνεργασίας και αλληλεγγύης

Α) Τα παιδιά χωρίζονται σε ζευγάρια. Το ένα παιδί κλείνει τα μάτια του ή τα δένει με μαντήλι και το άλλο παιδί τον βοηθά να κινηθεί στο χώρο. Μετά από λίγο οι ρόλοι αντιστρέφονται.
 Β) Τα παιδιά παίζουν κουτσό σε ζευγάρια. Το ένα παιδί παριστάνει το παιδί που δεν μπορεί να περπατήσει κάνοντας κουτσό και το άλλο παιδί το βοηθάει να κινηθεί στην αίθουσα.
Γ) τα παιδιά σε συνεργασία είτε σε ζευγάρια είτε στο σύνολο ακολουθούν διαδρομές στο πάτωμα.
 
Πως νιώσαμε που προσφέραμε βοήθεια στο φίλο μας και πως αισθανθήκαμε οι ίδιοι όταν δεχτήκαμε τη βοήθεια κάποιου άλλου. 

Το 4ο Εργαστήριο Δεξιοτήτων του 3ου θεματικού κύκλου έχει τίτλο «ένας πολύχρωμος κόσμος» και αποτελείται από 4 δραστηριότητες διάρκειας 2 διδακτικών ωρών

1η δραστηριότητα

Χορεύοντας με τις μουσικές του κόσμου

Ακούγοντας διάφορα τραγούδια από άλλες χώρες, βάζουμε τα παιδιά να σκεφτούν από ποια χώρα είναι το τραγούδι και δείχνουμε μέσω προτζέκτορα την απάντηση (χάρτης, σημαία, ρούχα από χώρα…). bella ciao, φλαμένγκο, ινδιάνικη μουσική, τανγκο, ταυρομαχίες, αφρικάνικη μουσική ,μήλο μου κόκκινοκινέζικη μουσική

 

Με κλειστά μάτια απολαμβάνουν τη μουσική και αφήνουν ελεύθερη τη φαντασία τους να ταξιδέψει σε χώρες και ηπείρους. Αναγνωρίζουμε τις χώρες και τις βρίσκουμε στο χάρτη.

 

2η δραστηριότητα

Συζήτηση στην παρεούλα

Ακούμε το τραγούδι καλημέρες πάντα και παντού

https://www.youtube.com/watch?v=pq1JKwN83zg

Κάθε λαός μιλάει τη δική του γλώσσα, έχει τις διατροφικές του συνήθειες, τα πιστεύω του, τις ενδυματολογικές προτιμήσεις, τις καλλιτεχνικές του ανησυχίες... 
Κάθε λαός έχει τη δική του γραφή, φτιάχνει τις δικές του ιστορίες.

ταξίδι στη χώρα των χρωμάτων

Παρατηρούμε κάποιες φωτογραφίες από το φεστιβάλ χρωμάτων στην ινδία. Τώρα που μπερδεύτηκαν τα χρώματα είμαστε τόσο διαφορετικοί; Μπορούμε να βρούμε τη χώρα του καθενός;

 Τι ανάγκες έχουν όμως όλοι για να ζήσουν; Έχουμε ίδιες ή διαφορετικές ανάγκες; Είναι ίδιες οι ανάγκες με τις επιθυμίες;

 

3η δραστηριότητα

Φύλλο εργασίας : Ζωγραφίζουμε τις ανθρώπινες ανάγκες προσπαθώντας να τις διαχωρίσουμε από τις επιθυμίες.

 

4η  δραστηριότητα Παραμύθι «η σκοτεινούπολη»

Διαβάζουμε το παραμύθι και κουβεντιάζουμε για όσα ακούσαμε

 

5η  δραστηριότητα

Φύλλο εργασίας Φτιάχνουμε τη σκοτεινούπολη και μια πολη γεμάτη χρώματα

 

6η  δραστηριότητα

Φτιάχνουμε έναν πολύχρωμο κόσμο Στο πάτωμα της αίθουσας απλώνουμε χαρτί στο οποίο σχεδιάζουμε μια σφαίρα που θα συμβολίζει τη γη. Τα παιδιά χωρίζονται σε τέσσερις ομάδες όσες και οι φυλές της γης. Η κάθε ομάδα έχει στη διάθεσή της διαφορετικού χρώματος χαρτόνια και ανάλογα με τη φυλή που εκπροσωπεί. Τα παιδιά κόβουν χάρτινες λωρίδες και στη συνέχεια τις ψαλιδίζουν κάθετα σε μικρότερα κομμάτια. Στη συνέχεια τις ξεχωρίζουν ανάλογα με το μέγεθος, σε μικρές και μεγάλες. Όταν ολοκληρώσουν αρχίζουν να κολλάνε τις ψηφίδες στην επιφάνεια της σφαίρας τη μια δίπλα στην άλλη ανεξαρτήτως χρώματος και ανακατεύοντας μικρές και μεγάλες ψηφίδες. Το αποτέλεσμα θα είναι ένα πολύχρωμο μωσαϊκό φυλών ανεξάρτητο από χώρες και ηπείρους.

Το 5ο Εργαστήριο Δεξιοτήτων του 3ου θεματικού κύκλου έχει τίτλο «το αστερόσπιτο» και αποτελείται από 5 δραστηριότητες διάρκειας 2 διδακτικών ωρών

1η δραστηριότητα:

Παρακολουθούμε το παρακάτω βίντεο για την Ειρήνη ένα παιδί πρόσφυγας

https://www.youtube.com/watch?v=WQJhuAfVTqo&t=325s

Ρωτάμε τα παιδιά σε ποια χώρα από αυτές που πέρασε η Ειρήνη θα ήθελαν να μένουν και γιατί. Τι συναισθήματα ένιωσε η Ειρήνη στη χώρα του Καλόκαρδου και ποιες ανάγκες της καλύφθηκαν

 

2η δραστηριότητα

Σε ατομικό φύλλο εργασίας κάθε μαθητής ζωγράφιζει τη δική του φιλόξενη πολιτεία, όπως αυτός την φαντάζεται,  αυτά τα οποία θα προσέφερε στην Ειρήνη και ποιο θα ήταν το όνομα της.

 

 

3η δραστηριότητα

ΔΙαβάζουμε στα νήπια την ιστορία του αστερόσπιτου. Συζητάμε για το τι συνέβη, πως τους έκανε αυτό να νιώσουν, πως θα ήταν αν αυτό περιέγραφε τη δική τους ζωη;

 

4η δραστηριότητα

Χωριζόμαστε σε ομάδες και φτιάχνουμε το δικό μας αστερόσπιτο. Αποφασίζουμε για χρώματα και υλικά και το παρουσιάζουμε στην ολομέλεια.

 

5η δραστηριότητα
Δραματοποιούμε την ιστορία και δείχνουμε με το σώμα μας κάθε κατάσταση και συναίσθημα που βίωσαν τα μικρά παιδιά

 Το 6ο Εργαστήριο Δεξιοτήτων του 3ου θεματικού κύκλου έχει τίτλο - Αξιολόγηση & Διάχυση δράσεων. Αποτελείται από δυο δραστηριότητες

1η δραστηριότητα

 Οργανώνουμε μια μικρή παρουσίαση της ιστορίας στους γονείς. Στο χώρο μας έχουμε ετοιμάσει επιπλέον μια μικρή έκθεση των εργασιών των νηπίων.

 

2η δραστηριότητα:

Οι μαθητές καλούνται να συμπληρώσουν μία Ρουμπρίκα Αυτοαξιολόγησης για τη συνεργασία στην ομάδα, την καλλιέργεια της ενσυναίσθησης και την αποδοχή της διαφορετικότητας


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου